söndag 21 juni 2009

Svensk midsommar i San Diego



Det blev en svensk midsommar här borta i flera bemärkelser. Lagom gråmulet väder, ingen sol, för kallt att sitta ute på kvällen, smörgåsbord, dans runt stången och sång. Saknade dock inte myggen... Ingrid hade fixat ett svenskt smörgåsbord med diverse läckerheter: Hemgjorda svenska köttbullar (som var mycket populära), nypotatis, sill, gravlax, god sallad, och dessutom fläskfilé. Efterätt med glasstårta och godis. Mycket uppskattat av Annas skolkompisar med föräldrar som var inbjudna (15 personer). Naturligtvis tillbringade barnen mycket tid i poolen; härligt att kunna "bjuda" på detta också. Anna har haft flera av sina skolkompisar här på "sleep-over" i olika omgångar under veckan och hon har uppskattat att få lite tid med var och en av dem. Hon han också med sin pianouppspelning inför en domare som jag skrev om tidigare. Blev bedömd som "superior" och nu får vi nog släpa hem den där guldpokalen...


Idag har vi haft typisk San Diego sommar med stekande sol. Vi tog tillfället i akt att besöka nöjesfältet nere i Belmontparken här i Pacific Beach. Ett litet nöjesfält där man hör och häpna inte behöver betala ett dyrt inträde utan istället köper biljetter och sedan väljer attraktioner. Det blev åk i den 86 år gamla berg-och-dalbanan (byggd i trä), diverse karuseller, palmklättring samt lite arkadspel. Och glass förstås.


Idag firar man fars dag här i USA, och jag tänkte göra mina speciella MacTutinburgare vid grillen ikväll. Bröder i västerortsgänget: När jag har införskaffat en gasolgrill i Svedala skall ni få smaka den amerikanska varianten av MacTutin - den klart bästa hittills!


Allt det praktiska rullar på också, mer eller mindra smidigt. Bilförsäljningen har gått som en dans - fick BMW'n värderad av firman Carmax och sedan bjöd en kompis i bönegruppen över ordentligt, så det var ju inget att tveka på. Enligt honom fick han lägre ränta om han tog sitt lån på ett något högre belopp, och skulle i det långa loppet tjäna på att ge mig ett bättre pris. Tack, tack, säger jag, men det är ju bara ytterligare ett bevis på hur galet det amerikanska konsumtionssamhället är...


Det har inte gått lika smidigt att avsluta mobiltelefonabonnemangen. När vi kom i augusti startade jag två abonnemang för oss och införskaffade en iPhone till mig själv (bästa mobilen alla kategorier!). Eftersom jag då inte hade något Social Security Number var jag tvungen att betala en häftig deposition för att få igång allt. Nu önskar jag naturligtvis att få tillbaka denna deposition, men vägen dit har varit ytterst krokig och svårforcerad: Ingen möjlighet att fixa detta i butik, utan allt skall skötas per telefon via kundtjänst. Tala med ett 10-tal stundvis oförstående "serviceminded" människor som alla har sin egen tolkning av och idé kring hur det hela skall gå till. Absolut ingen möjlighet att göra en elektronisk överföring av depositionen till mitt amerikanska bankkonto - det går bara att betala ut pengarna med en check som skickas per post antingen efter 14, 30 eller 60 dagar (det är de olika uppgifter jag har fått). Ingen möjlighet att lösa in amerikanska checkar i dollar i Sverige (enligt Nordeas kundtjänst). Dessutom straffavgift eftersom jag avslutar mitt iPhoneabonnemang ett år i förväg... Till slut fick jag efter ett antal timmar i kundtjänst prata med en grabb som verkade förstå min situation och han gjorde ett särskilt "case" eftersom vi skulle flytta tillbaka till Europa. Naturligtvis behövde abonnemangen stängas av med omedelbar verkan, men jag skulle i varje fall hinna få checken med depositionen innan vi sätter oss på flyget hem. Så nu är vi utan mobil telefoni, men efter att ha trixat lite med iPhonen fungerar den just nu i varje fall som en handdator via trådlöst nätverk, dock utan telefonfunktion... En mjukvarustyrd upplåsning finns tillgänglig inom de närmaste dagarna och då skall jag till och med kunna använda den som telefon med mitt gamla svenska mobilnummer.


Så, vad drar jag för lärdomar av detta som jag vill förmedla till er alla som funderar på att vistas i det stora landet ett längre tag? Fixa snabbt ett Social Security Number - allt går mycket smidigare då (om ni inte kan glida på räckmackor via diplomatpass, förstås). Ha inga förväntningar på det amerikanska banksystemet vad gäller användandet av modern informationsteknologi - här är det checkar som gäller. Min bankman här borta erkänner att vi i Europa ligger ljusår framför USA vad gäller detta. Och ta med er mycket tålamod i bagaget. Alla i kundtjänst på diverse företag är jättetrevliga och artiga, men det går oerhört trögt...
Återkommer med en hälsning från Hawaii framöver!

Inga kommentarer: