tisdag 3 februari 2009

Halvtid!

Det blir lite långt mellan inläggen ibland... Men jag kommer aldrig att bli någon every day blogger. Läste på DN.se om den nya flugan "mikrobloggen". Folk skriver in en mening på telefonen och skickar ut den i cyberspace. Någon du känner kan sedan läsa att du just har borstat tänderna och är på väg att öppna dörren till vardagsrummet. Låter hur spännande som helst! Undrar hur "nanobloggen" kommer att se ut...

Nu har vi passerat halvtid här på den amerikanska västkusten och märkligt nog infinner sig en känsla av omställning. Som att vi sakta förbereder oss för att återvända. Ser det nästan framför mig:
Februari 2010. Jag sitter vid köksbordet i Spånga. Tittar ut. Det bleka skenet från gatubelysningen speglar sig i den regnvåta asfalten, men orkar inte tränga undan mörkret. Inte en snöflinga så långt ögat når. Tekoppen värmer, och i vardagsrummet sprakar brasan. Bolibompas välkända signaturmelodi letar sig upp från TV-rummet.
- Minns du vad vi gjorde för ett år sedan?
Ingrid har slagit sig ner vid bordet och tittar på mig med sitt varma leende.
- Jag minns att du var brun som en pepparkaka. Och att det var så där fantastiskt varmt. Mitt i vintern.
-Fast det isade i benen när vi sprang på stranden och inte hann undan vågorna som sköljde över fötterna.
- Mmm, jag saknar Stilla havet, säger Ingrid.
- Och de där klara dagarna när vi kunde åka upp på berget och bara njuta: havet, bergen, öarna. Allt bara låg där.
Teet är nästan kallt nu, men jag tar ändå en klunk.
- Ja, och nästan varje dag i San Diego så tänkte jag: "Vi är med om något fantastiskt just nu, minnet av detta kommer du alltid att ha med dig...".
PIP, PIP, PIP! Väckarklockan ringer och jag tittar upp. Solen har just letat sig upp bakom kullen och det verkar bli ännu en dag med klarblå himmel. Vänder mig mot Ingrid och säger:
- Vet du, jag drömde att vi var i Sverige och att vi satt och mindes hur det var härborta.
- Vad skönt att vi har nästan ett halvår kvar då! Men glöm inte att du skall skjutsa mormor och morfar till flyget i eftermiddag, säger hon och går sakta bort mot badrummet.
Undrar vad vi skall hitta på till helgen, tänker jag. Skall i alla fall bli skönt med sovmorgon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vänner!
Ja passa på att njuta av ert år i San Diego. Ni skapar minnen som ni kommer att bära med er resten av ert liv!
Vi hade den stora äran att få träffa Anna och Ingrid under deras blixtvisit i Sverige, då de tillbringade en kväll i Hässelby hos familjen Norrby. Det var verkligen kul att ses!
Må så gott!

/ Lena

Sara Modig sa...

Nanobloggen finns redan! Se http://nanoblogg.se/

Modig's Chronicles sa...

Frukta inte sköna mö - vi kan komma ner till S.D. till helgen, så behöver du inte ha ångest över vad ni ska hitta på! /Andreas