söndag 18 januari 2009

Strandliv

Vad säger ni om att tillbringa ett par timmar på stranden vid Stilla havet mitt i januari? Vågorna är över tre meter höga och surfarna drar sig längre ut för att möta vågorna lite tidigare. Vädertjänsten har gått ut med varningar om extra höga vågor, men det hindrar inte folket från att leva strandliv. Lika fullt på beachen i Pacific Beach som i augusti; i solen är det drygt 30 grader varmt och vi får ha parasollet uppe för att få lite skugga. Havet håller inte mer än 16-17 grader, så det är för kallt för att bada. Men det är härligt att låta vattnet skölja runt fötter och ben; det isar och ilar. Karl-Erik och jag drar oss hem lite tidigare för att köpa pizza på vägen. Den mörka skinnklädseln i Toyotan är stekhet och klimatanläggningen får jobba hårt. Tar några slizes av pizzan och en cola vid poolkanten. Strax kommer Jonatan och Anna hem och det står inte på förrän de helnakna plaskar omkring i det 22 gradiga vattnet. Det skall vara lika varmt i morgon, och har vi tur orkar poolen upp mot 25 grader. Då har morfar lovat att han skall ta sig ett dopp! Den här värmen hör till ovanligheten i januari; återigen är det Santa Ana vindarna från öknen som får oss att uppleva sommar på nytt.
Ikväll anländer en av mina kollegor (min tidigare forskningshandledare) från Stockholms Sjukhem till San Diego, och det skall bli roligt att visa honom min arbetsplats och denna härliga stad. Frank och Charles (San Diego hospice) härbärgerar honom och några andra gäster, och ikväll åker Ingrid och jag över dit för att hälsa välkomna och äta middag. Man har samlat ihop några viktiga ledare från europeisk palliativ vård och det kommer att bli en intensiv vecka med möten, undervisning och middagar med stenrika filantroper (San Diego hospice behöver dra in 10 miljoner dollar från välvilliga människor varje år för att få det hela att gå ihop). När vi ändå snackar jobb (det är nog första gången på denna blogg...) kan jag berätta att jag just nu har tid för att skriva vetenskapliga artiklar kring material som jag bland annat har haft med mig från Sverige. Jag har längtat efter att få tid för "skrivarstuga" och har hittills lyckats vara riktigt produktiv. Hoppas att det håller i sig några veckor till...
Ingrid och Anna drar över till Svedala på lördag och har redan ett digert program med alla besök som skall hinnas med under en vecka. Anna skall dessutom hinna med intagningsprover till Adolf Fredriks musikklasser - vi hoppas och ber att hon skall få vara frisk! Efter att ständigt ha kunnat gå omkring i shorts och linne blir det nog konstigt att behöva ta på sig varma kläder igen. Mormor och morfar stannar här hos oss grabbar och kommer förhoppningsvis att hinna med en och annan långpromenad längs stranden mellan lämningar och hämtningar vid Jonatans skola. Ja, du har väl läst det tidigare på denna blogg, men det tål att upprepas: Vi har det bra!

1 kommentar:

Sara Modig sa...

Ja, visst är det härligt med denna så behagliga värme i januari!

Stort lycka till till Anna!

Vi hörs (inte minst om när i februari vi kan ses innan det är vår tur att korsa atlanten)!