onsdag 27 augusti 2008

En dag på bilverkstaden

Howdy folks!

Eftersom gissningstävlingen inte genererat mer än ett svar, om än ytterst kvalificerat och välformulerat, signerat lagkaptenen i Sveriges OS hopp 2012 - team Magplask - så avslöjas nu att fru-bilen är en silvergrå BMW X3 3.0i av 2004 års modell. Jodå, Ingrid är nöjd. Precis som macken nere i Pacific Beach... Besten dricker bensin av sällan skådat slag. För att i någon mån koldioxidkompensera detta monster så håller jag flitit på att försöka få fart på gräsmattan här hemma. Bevattning, räfsning, klippning och lite utsådd av gräsfrön skall nog öka grönskan och minska det globala koldioxidöverskottet med några viktiga gram. Vi drar alla vårt (gräs)strå till stacken, JoJomensan.

För några dagar sedan började en lampa lysa på instrumentpanelen i bilen: "Service engine soon". Men, den är ju nyservad? Manualen sa att det kan vara något med utsläppsbalansen från motorn (nu är vi där igen - koldioxid), så efter ett möte på det internationella centret på universitetet idag styrde jag mot bilförsäljaren.

- Jodå, det är nog bara en serviceindikator som skall släckas, sedan är det fixat. Sätt dig i loungen och vänta, där finns kaffe, munkar, internet och Tv.

Efter 20 minuter kom verkmästaren och tog mig åt sidan.

- Ähum, datorn indikerar att det är något med termostaten och syrebalansen i motorn... Men det går på garantin. Du måste åka till BMW verkstaden. Och förresten, jag tvättade bilen åt dig också...

Tacksam för denna service styrde jag kosan mot Kearny Mesa en bit österut. Här ligger de riktigt stora bilförsäljarna och som bilintresserad vattnas det i munnen när man passerar ändlösa rader av splitternya bilar som står uppställda längs vägen. Här behövs inga hallar för bilarna. Vädret är så stabilt att försäljningen sker utomhus. Bilförsäljarna sitter i en liten friggebod och spanar, och så fort du stiger ur bilen på parkeringen är de framme som flugor och svärmar runt dig med artighet, intresse och dollartecken lysande i ögonen.

Nåväl, jag styrde in på BMW's serviceanläggning och blev instruerad att köra in i vad som skulle kunna liknas vid en stor hangar. Därinne strömmade i tre filer ett jämnt flöde av bilar med i ena änden bekymrade bilägare och i andra änden glada bilägare som fått snabb och smidig hjälp. Vilken service... Jag rullade in, och innan jag hade hunnit stanna bilen kom en man fram och frågade vad jag hade för problem. Jag beskrev det kortfattat, gav honom nyckeln, och han gick bort till operationsbordet där han stack in nyckeln i en liten läsare som vips på datorskärmen gav honom all information om bilen. En halv minut senare kom serviceagenten som sade att de nog måste behålla bilen till imorgon för att kunna fixa allt, men jag får naturligtvis en gratis lånebil, och sedan passar de på att gå igenom hela bilen eftersom garantin ändå är på väg att ta slut. Bättre att fixa eventuella fel nu... Så efter att ha signerat lånekontraktet för en begagnad Toyota Camry gled jag ut i trafiken igen, förstummad och imponerad av deras serviceanda och effektivitet. Det ni Volkswagen Sverige! Tre månaders väntetid för ett oljebyte räcker inte långt efter denna uppvisning.
Nu skall jag upp och krama ungarna innan de somnar.
Take care out there!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppsan!
Det är visst mer än hamburgarna som är "big" där borta. Kanske ett tips att skicka vidare till Volvo när nu försäljningen dippar...
Ha de gott därute hälsar vi från ett regnigt (dock klorfritt) Svedala.
// Runbyrollers