måndag 20 april 2009

Rekordvärme

Klockan är läggdags, Anna har svårt att sova eftersom det är så varmt. De flesta fönstren i huset är öppna, ändå är värmen tryckande. Trettiofem grader på eftermiddagen i skuggan, 30 grader i poolen, det är den 20 april... När jag kom hem från jobbet åkte arbetskostymen av och badbyxorna på; fantastiskt att kunna ta sig ett dopp innan middagen. Väderleksrapporten talar om rekordvärme, och det låter sannolikt.



Ingrid hade en "njuta och ha det bra kväll" med kvinnogruppen i kyrkan så jag tog med barnen till Mr Frostie som säljer mjukglass för en billig penning nere i Pacific Beach. Kul att titta på alla människor som passerar förbi; cabbarna glider sakta fram på Garnet Avenue och rockmusiken hörs inne från baren bredvid. Jonatan berättar om hur man kan slå "bossen" i Spidermanspelet (Nintendo) som han köpte för sin månadspeng igår. Han pratar så mycket så att glassen hinner smälta. Kanske bra ändå om han tänker på något annat än Star Wars under den vakna delen av dygnet? Försöker locka honom med att han kan lära sig simma, börja spela trummor eller lira fotboll. Men nej, "Jag skall sitta hemma" är det enda jag får till svar innan han fortsätter att berätta om Spiderman. När glassarna har landat i magarna strosar vi på trottoaren bort mot bilen. Folket på barerna ler mot de brunbrända och blonda barnen; den grisskäre fadern bredvid förstärker antagligen det exotiska intrycket. Vi har anpassat oss rätt bra till livet i Kalifornien efter åtta månader, men det är nog bara Ingrid som lyckas se typiskt amerikansk ut. Själv får jag ständigt frågan varifrån jag kommer. "Jaha, Sverige, det är väl där ni har det där ekonomiska stormötet varje år, eller hur?" "Ojdå, var det Schweiz..." Sverige är definitivt inte världens medelpunkt och rättesnöre som man fick sig itutat i skolan under 70-talet. Undrar föresten hur många i min generation som fortfarande tror att världen är platt; influenserna från den tidens Bolibompa "Vilse i pannkakan" med herr Westerberg har satt djupa spår. För att inte tala om "Ville, Valle och Viktor" och "Tårtan", andra politiskt helt neutrala pärlor från SVT's storhetstid.

Nähä, nu är klockan drygt 23, temperaturen ute är 25 grader och Sverige vaknar upp till en ny räntesänkning från Riksbanken. Jag tror att jag loggar ut. Ha'de!

1 kommentar:

Anonym sa...

Apropå ingenting pågår just nu ett program på Kunskapskanalen om palliativ vård i Sverige. I denna sekund talar din kollega Mikaela om hur svårt det är att ta död på någon med med morfin. Du får väl kolla om du kan se programmet på svtplay. /Andreas